Mihin teknisen kaupan asiantuntija tarvitsee omaa työhuonetta tai nimettyä työpistettä maisemakonttorissa?

Julkaistu 28.6.2018 | Timo Savolainen

Moni työ voitaisiin nykyään tehdä missä tahansa, paikasta riippumatta. Samalla työntekijän motivaatiotaso voitaisiin nostaa uuteen huippuunsa. Haasteeksi nousevat usein kuitenkin perusteettomat ennakkoluulot ja asenteet.

Itse en ole enää vuosiin vaatinut myynti- tai asiantuntijatyötä asiakasrajapinnassa tekeviltä työntekijöiltä toimistolle tulon pakkoa. Töihin pitää toki ilmaantua. Mutta se, missä ja miten kukin työnsä tekee, ei ole tärkeää, kun mittarit ovat kunnossa.

Vaikka, tai oikeammin koska, asiantuntijamme saavat tehdä työnsä aina parhaaksi katsomassaan ajassa ja paikassa, asiakaspalvelu pelaa ja vasteajat kyselyihin ovat +10 luokkaa. Ja ennen kaikkea palaute asiakkailta on kiitettävää.

Mutta entä se ”etätyö”? Olen heittänyt kyseisen sanan romukoppaan, koska se ei enää kuvasta nykyistä työskentelytapaa. Kyse on mitä suuremmassa määrin ”liikkuvasta työstä”, joka tehdään asiakasrajapinnassa, eikä omassa toimistobunkkerissa nojaten tekosyihin, miksi en tällä viikolla ehdi mennä asiakkaan luo.

Menneen ajan myynti-insinööri suunnittelee, laskee hintoja, muotoilee tarjouksen sanamuotoa. Nykyään kaikki tuo on kuitenkin historiaa: tarjouspohjat, hinnastot, tekniset dokumentit ja muut tarvittavat liitteet ovat nykyaikaisella yrityksellä pilvessä, josta ne haetaan tarjoukseen – tarjoukseen, joka parhaimmassa tapauksessa muodostuu ja rakentuu asiakaspalaverin aikana

Mietin, miksi vain harva teknisen kaupan toimija operoi näin? Miksi ihmeessä nykyaikana tarvitsisi mennä toimistolle joka ikinen päivä, varsinkaan jos sinne ei ole mitään asiaa?

Nykyaikaiset ICT-työkalut kun mahdollistavat työnteon melkeinpä ajasta ja paikasta riippumatta. Mielestäni työ ei ole paikka, vaan asia, jota voi tehdä ajasta ja paikasta riippumatta. Näin ajattelee myös moni Y-sukupolven kasvatti, mikä haastaa työnantajia ja meitä ”perinteisiä” esimiehiä uudenlaiseen, ketterään johtamiseen.

Antamalla työntekijöille mahdollisuuden ajasta ja paikasta riippumattomaan työhön voitat varmasti. ”Etätyö”mahdollisuudella säästyy aikaa, kilometrikorvauksia ja hermoja. Työ tuntuu mielekkäämmältä, kun on vapaus valita. Kun työ on mielekästä, on myös työnteko tehokkaampaa.

Tarvittavina toimistopäivinä monitilatoimisto on eri toimintojen ja vuorovaikutuksen alusta niin organisaation työntekijöille, asiakkaille kuin sidosryhmillekin. Siirtyminen monitilatoimistoon tuo valtavasti etuja tehokkaamman tilankäytön, parantuneen työhyvinvoinnin ja viihtyisämmän työympäristön muodossa.

Työntekijöillä on aivan uudenlainen vapaus valita työskentelyalue, joka sopii parhaiten kullekin työtehtävälle ja työpäivälle. Monitilatoimistoissa moni luopuu nimetyistä työpisteistä, mutta saa tilalle käyttöönsä jopa kymmeniä uusia vaihtoehtoja. Monitilatoimisto tuo tiimityöskentelyn aivan uudelle tasolle.

Timo Savolainen
ICT-palveluyhtiön NSF Oy:n hallituksen puheenjohtaja
  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus