Hanke nopeudeltaan rajoitetuista henkilöautoista kohtaa uusia haasteita

Julkaistu 2.3.2018 | Hannu Kyyhkynen

Liikenne- ja viestintäministeriön ja Trafin pitämässä tiedotus- ja kuulemistilaisuudessa 28.2.2018 selvisi, että hanke nopeusrajoitetuista henkilöautoista kohtaa useita haasteita. Hankkeen valmistelu on pahasti kesken ja sen toteuttaminen annetussa aikataulussa vaikuttaa epätodennäköiseltä arvioi Teknisen Kaupan Liitto.

Lisäksi ministeriön tänään julkaiseman parlamentaarisen liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän loppuraportin mukaan lisätoimet liikenteen päästöjen vähentämiseksi ovat välttämättömiä. ”Lisätoimia tarvitaan erityisesti autokannan uudistamiseksi ja henkilöautoliikenteen kasvun taittamiseksi kaupunkiseuduilla, joissa henkilöautoilulle on vaihtoehtoja”. Rajoitettujen henkilöautojen tuominen olisi nimenomaan vastaan edellä mainittua linjausta.

Nopeusrajoitetut henkilöautot taistelevat EU-lainsäädäntöä vastaan

Hankkeen lähtökohtana on ollut tarjota alle 18-vuotiaille nuorille kuljettajille kevytnelipyörää (mopoautoa) turvallisempi vaihtoehto. Kuitenkin Trafin tekemässä vaikutusselvityksessä todetaan, etteivät nopeusrajoitteiset henkilöautot olisi kokonaisturvallisuudeltaan turvallisempi vaihtoehto, vaan kokonaisturvallisuus jopa heikkenisi. Myös EU:n lainsäädäntö aiheuttaa päänvaivaa rajoitettujen henkilöautojen muutoskatsastamisesta traktoreiksi. EU:n mukaan traktori on maataloustöihin tarkoitettu ajoneuvo, joka vain toissijaisesti on tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljettamiseen. EU:ssa ollaan huolestuneita Suomen hankkeesta ja se tulee EU-virkamiesten mukaan pysähtymään EU:n vastustukseen.

Turvallisuus heikentyy merkittävästi

Vuosina 2011-2015 henkilöauto-onnettomuuksissa kuoli 858 henkeä ja mopoauto-onnettomuuksissa 4 henkeä. ”Mopoautoilu ei tilastojen valossa ole niin vaarallista kuin joskus kuvitellaan. Valtaosa mopoautoilijoiden kolareista ei johda loukkaantumiseen ja loukkaantumisetkin ovat yleensä lieviä”, kertoo OTI:n liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius tutkimusta käsittelevässä tiedotteessa. Myös Trafin julkaisussa (4/2018) todetaan, että mopoauto-onnettomuuksissa loukkaantumisista 3 prosenttia on vakavia, kun vastaava osuus henkilöauto-onnettomuuksissa on 8 prosenttia.

Jalankulkijoiden ja muun kevyen liikenteen riskit kasvavat

Hanke lisäisi tutkimusten mukaan tieliikenneonnettomuuksia ja aiheuttaisi enemmän vakavia vammautumisia, jopa kuolemia. Nuoren ja kokemattoman kuljettajan riski joutua onnettomuuteen on kolme kertaa suurempi kuin muilla. Vakavien onnettomuuksien riski jalankulkijoille ja muulle liikenteelle suurenee merkittävästi, kun kuljetettavan ajoneuvon massa, kiihtyvyys ja nopeus kasvavat. Tutkimuksen mukaan hätäjarrutuksessa 60 km/h kulkevalla ja 1000 kg:n henkilöautolla on vielä vauhtia 52 km/h, kun 40 km/h ja 400 kg painava mopoauto on jo pysähtynyt. Kaikki voivat kuvitella, mitä tapahtuu, kun henkilöauto törmää tällä vauhdilla suojatietä ylittävään jalankulkijaan,  kiteyttää Teknisen Kaupan Liiton asiamies Hannu Kyyhkynen.

Lisäksi Trafin tutkimuksen mukaan rajoitetun henkilöauton käyttöönotto lisää moottoriajoneuvojen käyttöä iässä, jossa liikennekäyttäytyminen on korostuneesti riskejä ottavaa. Ruotsin kyselytutkimuksen perusteella on melko todennäköistä, että rajoitetuilla autoilla ajetaan ylinopeutta ja niitä viritetään.

Liikenneruuhkat pahenevat merkittävästi

Trafin skenaarion mukaan 15-17 vuotiaista jopa 41000 siirtyisi uuteen ajoneuvoluokkaan. Tämä luku ei sisällä aikuisväestön mahdollista siirtymistä. Mopoautoja on liikenteessä 8000 ja niiden käyttö on varsin taajamapainotteista.

Trafin tekemän simuloinnin perusteella rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto lisäisi liikenteen jonoutumista ja ohituksia ja alentaisi muun liikenteen matkanopeutta niissä tilanteissa.

Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriön asettaman parlamentaarisen liikenneverkkotyöryhmän tuoreen loppuraportin (LVM 28.2.) mukaan lisätoimet liikenteen päästöjen vähentämiseksi ovat välttämättömiä. ”Lisätoimia tarvitaan erityisesti autokannan uudistamiseksi ja henkilöautoliikenteen kasvun taittamiseksi kaupunkiseuduilla, joissa henkilöautoilulle on vaihtoehtoja.” Rajoitettujen henkilöautojen tuominen olisi nimenomaan vastaan edellä mainittua linjausta, toteaa asiamies Kyyhkynen.

Lisätietoja:

Hannu Kyyhkynen
Asiamies
GSM +358 (0)50 599 4942
hannu.kyyhkynen[at]tekninen.fi

Hannu Kyyhkynen
hannu.kyyhkynen[at]tekninen.fi
  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus