Kansanedustajilta ja europarlamentaarikolta tukea moottoripyöräilylle

Julkaistu 2.6.2017 |

Tänään vietetyn Prätkällä töihin -päivän lehdistötilaisuudessaan todisteltiin usealla suulla, että kaksipyöräinen ajoneuvo on fiksu valinta kaupunkiliikenteeseen.

– Esimerkiksi siksi, että autot eivät kerta kaikkiaan tulevaisuudessa enää mahdu kaupunkeihin, Suomen Motoristit SMOTOn Mobility Testin tuloksia esitellyt Veli-Matti Ratinen huomautti.

Europarlamentaarikko Petri Sarvamaa oli samaa mieltä.

– Ja kun 70 prosenttia eurooppalaisista asuu jo kaupungeissa, ongelma koskettaa koko Eurooppaa.

Europarlamentaarikko Petri Sarvamaa.

Sarvamaa harmitteli sitä, että vuoden 2014 jälkeen EU:ssa ei ole tehty mitään liikennettä koskevia merkittäviä päätöksiä. Vuonna 2023 EU:ssa on oltava yhteinäinen tiemaksukäytöntö, ja vuonna 2025 henkilö- ja pakettiautojen pitäisi olla siinä mukana.

– Se tarkoittaa, että lobbaamisen aika on nyt. Liikennepolitiikan punaisia lankoja ovat turvallisuus ja ympäristö, ja moottoripyöräalalla on näihin annettavaa, hän sanoi.

Kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja Markku Eestilä vaati, että autoilijoiden on tunnustettava moottoripyörä tasaveroiseksi liikenteessä. Hän otti kantaa myös autoveroon.

– Se on poistettava, jotta liikenteeseen saataisiin uusia, turvalllisia ja vähäpäästöisiä autoja.

Samoin kansanedustaja ja eduskunnan moottoripyöräkerho MP-Arkadian puheenjohtaja Eero Suutari haluaisi nähdä uudempia pyöriä liikenteessä. Pyörien keski-ikä on nyt 18 vuotta.

– Eli liikenteessä on paljon pyöriä 1990-luvun alusta ja aiemmaltakin vuosikymmeneltä. Niiden turvaominaisuudet kehittymättömiä verrattuna uusiin.

Kansanedustajat Markku Eestilä (vas.) ja Eero Suutari.

Puoil miljoonaa kilometriä elämässään ajanut Suutari on myös huolissaan liikennekuolemista. Vaikka moottoripyörät eivät korostu onnettomuustilastoissa, jokainen kuolema on Suutarin mielestä liikaa. Hän kehottaa tarkistamaan asenteita ja lisäämään koulutusta ja asennemuokkausta.

– Ja vaikka olisi kokenutkin kuski, keväällä kannattaa harjoitella ajoa ennen reissuun lähtemistä.

Tilaisuudessa Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja, Harley-Davidsonin Suomen ja Norjan verkostopäällikkö Mikko Summa kertoi uudesta moottoripyöräalan yhteistyöfoorumista. Foorumiin kuuluvat Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto, Moottoriliitto, Suomen Motoristit SMOTO ry ja MP-kauppiaat ry.

Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa Harley-Davidsonilta

– Idea foorumiin syntyi verokeskustelussa, jossa teimme yhteistyötä. Nyt yhteistyötä laajennetaan esimerkiksi myös edunvalvontaan yleensä ja koulutukseen.

Summa oli myös tyytyväinen moottoripyöräkaupan tilanteeseen.

– Se näyttää nyt vihdoinkin hyvältä.

Moottoripyöräjaostoon kuuluvat BMW Suomi Oy, Brandt Oy Ab, Elfving Oy, Harley-Davidson Nordic, Konekesko Oy, KTM Nordic, Sumeko Oy ja Suzuki International Europe GmbH Suomen sivuliike.

Prätkäharrastus ei katso ikää!

Prätkällä töihin -päivänä järjestettiin myös Suuri koeajopäivä. Koeajoon lähdettiin Messukeskuksen pysäköintipaikalta.

Save

Save

  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus