Mitoita ruohonleikkuurobottisi oikein

Julkaistu 6.4.2017 |

Ruohonleikkuurobotteja myytiin Suomessa viime vuonna reilut viisituhatta kappaletta, ja myynti lisääntyi 40 prosenttia edellisestä vuodesta. Teknisen Kaupan Liiton Pienkonejaosto arvioi myyntilukujen pysyvän edelleen korkeina. Suomi on 5–6 vuotta kehittyneimpiä markkinoita jäljessä, mutta parina viimeisenä vuonna on saavutettu luontainen, kasvava kysyntä.

Kun markkinat kasvavat voimakkaasti, myös tarjontaa ja tarjoajia on paljon. Pienkonejaoston jäsenet edustavat niin sanottuja premium-merkkejä. Suuri osa robottiruohonleikkureista myydään Suomessa puutarhan erikoisliikkeiden kautta. Ne pystyvät tarjoamaan kokonaisvaltaista palvelua: tuoteneuvontaa, asennuspalvelua ja jopa talvivarastointia.

Ruohonleikkuurobotit sopivat periaatteessa kaikenlaisille pihoille, jotka voidaan rajata rajauskaapelilla. Sen asentamisessa kannattaa olla huolellinen. Sillä ja ohjeiden noudattamisella varmistetaan laitteen esteetön ja tehokas käyttö. Alustan epätasaisuus, nurmialueen monimutkaisuus tai vastaavat seikat eivät rajoita käyttöä. Vain jyrkät rinteet, joita ei voi leikata kuin nelivetoisella ruohonleikkurilla, eivät sovi robottiruohonleikkurille. Alueet, jotka on aiemmin leikattu kaksivetoisella tai työnnettävällä ruohonleikkurilla, voidaan hoitaa robottiruohonleikkureilla.

– On tärkeää ostaa omalle nurmialueelleen mitoitettu malli eli laite, jonka moottorin teho ja leikkuukapasiteetti on pihaan sopiva. Kesämökille kannattaa harkita etäkäyttöistä mallia, Pienkonejaoston puheenjohtaja Pasi Kivimaa Robert Bosch Oy:stä sanoo.

Ensimmäinen kriteeri robottileikkuria valittaessa on nurmialueen koko, seuraavaksi robotin kyky hoitaa haastavat (epätasaiset ja sokkeloiset) alueet. Tämän jälkeen yleensä ostopäätökseen vaikuttaa etähallintamahdollisuus sekä toimintojen ja hallittavuuden monipuolisuus.

Parhaimmillaan robottileikkurin saa vaikka valmiiksi asennettuna, mutta ne on helppo asentaa itsekin. Käyttöönottoon ja asentamiseen menee pihasta riippuen 2–4 tuntia.

Hyvien, pienemmille pihoille suunniteltujen robottileikkureiden hinnat alkavat noin tuhannesta eurosta, ja suurin tarjonta on noin 1 500 euron leikkureissa. Sijoittamalla enemmän rahaa saa enemmän leikkuukapasiteettia ja toiminnallisia ominaisuuksia. Merkkituotteiden kaikki mallit ovat hyviä ja luotettavia, maksavat ne sitten tuhat tai neljätuhatta euroa.

Myös kastelujärjestelmät yleistyvät puutarhanhoidossa. Ne ovat parhaimmillaan pitkälle automatisoituja. Kastelujärjestelmä saadaan linkitettyä toimimaan robottiruohonleikkurin kanssa. Kun on sateetonta ja kuivaa ja nurmikko kellastuu, robottileikkuri lopettaa leikkaamisen ja kastelujärjestelmä aktivoituu ja elvyttää nurmikon vihreäksi ja hyvinvoivaksi.

Kuluttajat haluavat nyt helppokäyttöisiä, kevyitä, hiljaisia ja tehokkaita laitteita. Polttomoottorikäyttöisinä tunnettuja puutarhakoneita saa nyt myös akkukoneina. Suosittuja ovat akkutuoteperheet, joissa sama akku käy useaan eri tuotteeseen. Akkutuotteiden suosio perustuu ympäristöystävällisyyteen, helppokäyttöisyyteen, keveyteen ja mataliin käyttökuluihin.

– Tuoreen kuluttajabarometrin mukaan kuluttajien luottamus on nyt korkeimmillaan sitten vuoden 2010. Sekin luo uskoa hyvään puutarhatuotesesonkiin, Pienkonejaoston asiamies Hannu Kyyhkynen sanoo.

 

Lisätietoja:

Pasi Kivimaa
Pienkonejaoston puheenjohtaja
{{cloaked}}
puh. 050 666 49

Hannu Kyyhkynen
Pienkonejaoston asiamies
hannu.kyyhkynen@tekninen.fi
puh. 050 5994 942

Tekninen kauppa on teollisuuden ja rakentamisen tarvitsemien tuotteiden kuten raaka-aineiden, osien, komponenttien, tarvikkeiden, koneiden ja järjestelmien maahantuontia ja myyntiä, sekä niihin liittyvien ratkaisujen ja palveluiden toimittamista. Alan yritykset tuovat maahan myös kuluttajatuotteita, kuten moottoripyöriä, maastoajoneuvoja, puutarhan ja metsänhoidon pienkoneita sekä akkuja ja paristoja. Ala työllistää 20 000 henkeä, ja sen myynti vuonna 2016 oli 8,8 miljardia euroa.

Pienkonejaostoon kuuluvat Andreas Stihl Oy, Brandt Oy Ab, Hitachi Power Tools Finland Oy, Husqvarna Oy Ab, J-Trading Oy Ab, Kauppahuone Harju Oy, Makita Oy, Promotor Oy Ab, Proviter Oy, Robert Bosch Oy, Stanley Black & Decker Finland Oy, Stiga Oy ja Techtronic Industries Finland Oy.

 

  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus