Tutkimus: Suomalaiset ovat huolissaan nopeusrajoitettujen autojen määrän lisäämisestä

Julkaistu 4.5.2018 |

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat huolissaan Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmasta tuoda lisää nopeusrajoitettuja henkilöautoja liikenteeseen. Uudistuksen vaikutuksia pitäisikin selvittää huomattavasti laajemmin, sillä nykyiset selvitykset vain herättävät lisäkysymyksiä.

Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelman mukaan yli 15-vuotiaat voisivat ajaa nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla vuodesta 2019 eteenpäin. Elfving Oy:n ja Brandt Oy:n teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista on huolissaan nopeusrajoitteisten henkilöautojen merkittävästä kasvusta liikenteessä (78 %) sekä niiden vaikutuksista liikenteen sujuvuuteen (77 %). Jopa 89 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että uudistuksen vaikutuksia pitäisi selvittää vielä laajemmin.

Myös Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto peräänkuuluttaa lisätietoja.

– Tähän mennessä tehdyt ja julkistetut selvitykset vain herättävät lisäkysymyksiä eivätkä vastaa kaikkeen. Esimerkiksi pysäköintiä ei ole mietitty lainkaan. Liikenteeseen tulee arvioiden mukaan 41 000 nopeusrajoitettua autoa, kun taas mopoautoja on tällä hetkellä noin 8000. Niillä ajetaan pääasiassa kouluun ja harrastuksiin, mutta parkkipaikat eivät riitä tällaiselle määrälle. Myös ruuhkat kasvavat, sanoo jaoston puheenjohtaja Mikko Summa.

Myös ympäristövaikutukset ovat jääneet vähälle huomiolle. Uudistus toisi liikenteeseen merkittävän määrän lisää autoja, mikä jo yksistään lisää päästöjen määrää. Nopeusrajoitetuiksi muutettavat autot ovat todennäköisimmin käytettyjä, joten niiden päästöt ovat uusia autoja suuremmat.

– Autoalan mukaan 41 000 uutta autoa on liian pieni arvio, joten määrä voi olla merkittävästikin suurempi.

Uudistusta perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella ja erityisesti mopoautojen oletetulla turvattomuudella. Vaikutukset saattavat kuitenkin olla päinvastaisia, sillä uudistuksen myötä liikenteeseen tulisi nykyistä huomattavasti isompi määrä mopoikäisiä autoilijoita, joilla olisi allaan mopoauton sijaan tuhatkiloinen auto. Riskit muulle liikenteelle, erityisesti jalankulkijoille ja pyöräilijöille, kasvaisivat merkittävästi.

Tämänhetkisen tiedon mukaan hallituksen esitys pyritään saamaan valmiiksi toukokuun aikana, sen jälkeen kommenttikierrokselle ja eduskuntaan syksyllä.

– Tietoa ei ole riittävästi, mutta silti uudistusta näytetään vievän eteenpäin huomattavan nopeasti. Tämä on vaarallinen yhtälö. Näin iso uudistus edellyttää huolellisia selvityksiä, jotta todella tiedetään, miten se vaikuttaisi liikenteeseen ja turvallisuuteen, sanoo Teknisen Kaupan Liiton asiamies Hannu Kyyhkynen.

– Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaosto ehdottaa luopumista tästä hankkeesta, koska on todennäköistä, että liikenneturvallisuus jopa heikkenee esitetyllä muutoksella.

Elfving Oy ja Brandt Oy selvittivät maaliskuussa 2018 suomalaisten mielipiteitä nopeusrajoitteiset henkilöautot nuorille sallivaa uudistusta kohtaan. Tutkimuksen suoritti TNS Kantar. Tutkimukseen osallistui 1002 yli 30-vuotiasta suomalaista, joista 51 % oli miehiä ja 49 % naisia. Tutkimusmateriaali kerättiin verkkopaneelissa. Elfving Oy:n ja Brandt Oy:n tiedote on luettavissa täällä.

 

Lisätietoja:

Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa, 040 1421 993

Teknisen Kaupan Liiton asiamies Hannu Kyyhkynen, 050 599 4942

  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus