Älä odota enempää – kestävän kehityksen investoinnit ovat todellinen business case!

Julkaistu 25.11.2020 | Pasi Nieminen

Viitisen vuotta sitten kirjoitin Teknisen Kaupan Liitolle blogin otsikolla ”Vastuullinen hankintatoimi osana kestävää kasvua”. Silloin vuonna 2015 edettiin nihkeän talouskasvun aikaa: oli tuore Euro-kriisi, Venäjän Krimin miehityksen kriisi ja Suomen vientiyrityksien kilpailukyky kotimaan markkinoiden painolastina. Kuitenkin kestävästä kehityksestä puhuttiin paljon jo silloin. Blogissani ilmaisin huoleni siitä, milloin kestävä kehitys ja hiilinjalanjäljen pienentäminen alkavat oikeasti näkyä yrityksien investoinneissa.

Viidessä vuodessa on tapahtunut paljon, erityisesti kestävän kehityksen saralla. Päästöjen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen on herätty globaalisti niin hallitus- ja yritystasoilla kuin kuluttajien piirissä. Suomen kohdalla nykyinen hallitus on sitoutunut nostamaan Suomen maailman ensimmäiseksi hiilineutraaliksi hyvinvointiyhteiskunnaksi vuoteen 2035 mennessä. Lisäksi osana EU:n elpymisvälineen käyttöä Suomen kohdalla hallitus on budjettiriihessä sopinut laativansa Suomen kestävän kasvun ohjelman, jonka kuudesta elpymisvälineestä yksi on niin sanottu ”vihreä siirtymä tukemaan Suomen rakennemuutosta”. Vihreän siirtymän mahdollinen investointirahoitus julkisen vallan toimesta tulee olemaan peräti 900-1200 miljoonaa euroa vuosina 2020-2023.

Käytännön tasolla investoinnit vihreään siirtymään ja hiilineutraalisuuteen lähtivät Suomessa onneksi liikkeelle jo muutama vuosi sitten. Yritykset ovat investoineet muun muassa maalämpöön, aurinkoenergiaan, sähkökäyttöisiin ajoneuvoihin, energiatehokkaaseen valastukseen ja energiaa säästäviin tuotantolaitteisiin. Kaikkein hienointa investoinneissa on ollut se, että monet niistä ovat jo olleet todellinen ”business case” ilman erityisiä yhteiskunnan tukia. Toisin sanoen vihreille investoinneille on voinut laskea kilpailukykyisen takaisinmaksuajan ja konkreettisen säästön elinkaarikustannuksissa verrattuna perinteiseen teknologiaan.

Teollisuuden sisälogistiikassa hyvä esimerkki on Valmet Automotiven autotehdas Uudessakaupungissa. Tehtaalla on valtava satojen trukkien armeija, ja peräti 700 trukkikuskia purkaa toistasataa rekkaa päivittäin sekä syöttää komponentteja tuotantolinjoille 24/7. Kaksi vuotta sitten VA päätti investoida uusimpaan vihreään trukkiteknologiaan ja koko tehtaan trukkikalusto vaihdettiin sähkökäyttöisiin. Sähkötrukkien akkuteknologiassa panostettiin pitkälti energiatehokkaaseen litiumioni-akkuteknologiaan, ja trukit varustettiin modernilla kalustonhallintajärjestelmällä, jonka avulla trukkien käytöstä saadaan realiaikaista tietoa toiminnanjohtamiseen.

Autotehtaan tulokset olivat vakuuttavia. Dieselkäyttöisten vastapainotrukkien korvaaminen sähkökäyttöisillä merkitsi 1 040 000 kilon hiilidioksidipäästöjen vähennystä vuodessa. Korjaus- ja ylläpitokuluissa uudet energiatokkaat koneet merkitsivät 30-40 prosentin säästöä entiseen kalustoon verrattuna. Kalustonhallintajärjestelmän avulla tehtaalla pystytään seuraamaan ja ohjaamaan trukeilla työskentelyä huomattavasti paremmin kuin ennen. Tuloksena tehtaan ajo- ja turvallisuuskulttuuri on kohentunut. Viimeisen puolen vuoden aikana trukeilla törmäykset ovat vähentyneet 45 prosenttia. Tehtaan odotus on, että seuraavallakin seurantajaksolla törmäyksiä saadaan edelleen neljänneksen alas.

Huomattavaa Valmet Automotiven tapauksessa on se, että investointihetkellä pelkissä pääomakuluissa ei välttämättä säästöä pystytty osoittamaan. Kuten edellä olevat tulokset osoittavat, merkittävät säästöt voivat syntyä tuotteen elinkaaren aikana käyttökuluissa, mikä tekee investoinnista erittäin kannattavan. Ja mikä parasta, investointi on auttanut yritystä toteuttamaan ympäristö- ja vastuullisuusohjelmaansa.

Kannustan yrityksiä rohkeasti hyppäämään mukaan vihreään siirtymään ja panostamaan hiilineutraaliin teknologiaan! Teknisen Kaupan Liiton jäsenyrityksillä on soveltuvaa tietotaitoa, tuotteita ja palveluita, joita kannattaa hyödyntää.

Valmet Automotiven casesta voi lukea lisää tästä.

Pasi Nieminen
toimitusjohtaja, Toyota Material Handling Finland, Teknisen Kaupan Liiton hallituksen jäsen
  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus