Kohti fossiilitonta liikennettä

Julkaistu 25.3.2020 | Markku Hämäläinen

Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaan tällä hallituskaudella luodaan tiekartta fossiilittomaan liikenteeseen. Tiekartassa esitetään keinot, joilla kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä ja liikenne muutetaan nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Tiekartassa tarkastellaan myös kansainvälistä liikennettä.

Tämä kunnianhimoinen hanke pohjautuu EU: n tavoitteeseen olla ilmastoneutraali vuoteen 2050 mennessä – olla siis talousalue, jonka kasvihuonekaasupäästöt ovat nolla. EU:n ilmastoneutraali tavoite on Euroopan vihreän sopimuksen ydin ja vastaa EU: n sitoutumista Pariisin sopimuksen mukaiseen maailmanlaajuiseen ilmastotoimintaan. Suomi haluaa olla edelläkävijä ja näyttää mallia muille EU-maille tehden asian mallioppilasmaisesti jo aiemmin – hyvä näin, sillä päästöjen hillitseminen on haaste, johon tulee löytää tehokkaimmat ja meillä täällä Suomessa parhaiten toimivat ratkaisut!

Millaisista luvuista ja määristä sitten puhumme? Suomen kasvihuonekaasujen kokonaispäästöt olivat 56,5 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia (milj. t CO2-ekv.) vuonna 2018, josta kotimaisen liikenteen osuus oli 11,7 miljoonaa tonnia. Kotimaan liikenteen osuus on siis noin viidennes Suomen kaikista kasvihuonekaasujen kokonaispäästöistä. Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen päästöistä on 95 % loppuosan jakaantuessa kotimaan lento-, rautatie- ja vesiliikenteiden päästöihin. Tieliikenteen päästöistä 54 % syntyi henkilöautoista, noin 32 % kuorma-autoista, 8 % pakettiautoista, 5 % linja-autoista ja noin 1 % moottoripyöristä, mopoista ja mopoautoista. Suurin päästöjen vähennyspotentiaali on siis henkilöautoissa – noissa lähes jokaista meitä koskettavista rakkaista peltilaatikoista.

VTT teki yhdessä Cambridgen yliopiston kanssa tutkimuksen (Near-Term Potential of Biofuels, Electrofuels, and Battery Electric Vehicles in Decarbonizing Road Transport, 10/2019), joka selvitteli sitä, mikä olisi järkevin ja kustannustehokkain keino vähentää liikenteen aiheuttamia haitallisia päästöjä. Tutkimuksessa vertailtiin vaihtoehtoisten polttoaineiden päästövähennysten kustannuksia tieliikenteessä. Tutkimuksen suuri yllätys oli se, ettei mikään yksittäinen päästövähennysten teknologia ole kustannustehokas ratkaisu vielä tällä hetkellä!

Mikä siis neuvoksi? Fossiilittomaan liikenteeseen pääseminen on haastavaa, muttei mahdotonta. Se tulee vaatimaan meiltä jokaiselta vain uutta ajattelua, toimintatapaa, käyttäytymistä, hyväksymistä ja luopumista. Se tulee todennäköisesti maksamaan meille enemmän kuin nykyinen liikenteemme ja siirtymävaiheessa aiheuttamaan epävarmuutta ja hallittujen riskien ottamista päästäksemme uuden teknologian avulla määränpäähämme.

Ennen kuin olemme päämäärässämme vuonna 2045, niin yksi hyvä vaihtoehto kevätauringon paistaessa on jättää henkilöauto kotiin ja hypätä vähäpäästöisen ja energiatehokkaan moottoripyörän selkään nauttien työmatkoista hymy huulilla. Mikäli mielit muuttaa liikennepäästösi nollaan jo nyt, niin mikään muu ei hyväile ympäristötietoista omatuntoasi makeammin kuin sähkömoottoripyörällä ajaminen.

Markku Hämäläinen
Konsernijohtaja, Oy Otto Brandt Ab
  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus