Korona-aika haastaa johtajuutta

Julkaistu 6.5.2020 | Mikael Kämpe

Viimeiset puolitoista kuukautta ovat olleet erilaista ja haastavaa yrityksen johtamista. Koronasta puhuttiin jo vuoden alussa, mutta vielä silloin virus oli kaukana Kiinassa. Helmikuussa lähinnä ihmeteltiin, miten se vaikuttaa koneiden, laitteiden ja komponenttien toimituksiin Kiinasta tänne Eurooppaan. Huoli ei ollut vielä suuri.

Sitten alkoivat ensimmäiset koronahavainnot Italiassa ja Itävallassa – pian virus oli levinnyt jo ympäri Eurooppaa. Suurimmat vaikutukset alkoivat, kun Yhdysvallat sulki ilmaliikenteen Eurooppaan.

Tästä alkoi eri maiden hallitusten ja yritysten valmistelut koronan kohtaamiseen. Ihmisiä kehotettiin jäämään kotiin etätöihin ja palaverit siirrettiin Teamsiin tai muihin sovelluksiin. Arki ja työnteko muuttuivat nopeasti ja radikaalisti.

Omalla työpaikallani pidettiin joka päivä johtoryhmän tilannekatsaus ja ohjeita laadittiin henkilökunnalle ja sidosryhmille. Kustannuksia, investointeja ja saatavia tarkkailtiin nyt erityisen tarkasti, luottamusmiesten kanssa käytiin tarvittavat neuvottelut siltä varalta, että pahin skenaario toteutuisi. Lisäksi hankittiin pikaisesti desifiointiaineita sekä muita suojavarusteita. Ensimmäiset kaksi poikkeustilan viikkoa olivat todella hektisiä – monia pikaisia päätöksiä jouduttiin tekemään uuden ja tuntemattoman edessä.

Viimeistään koulujen sulkeuduttua moni jäi etätöihin, mutta yrityksessämme suurin osa henkilökunnasta työskentelee toimipisteillä huollossa, logistiikassa ja työmailla, eivätkä he luonnollisesti pysty työskentelemään etänä. Päätimme heti, että meillä etätöihin voi siirtyä riskiryhmään kuuluvat sekä muutkin esimiehen luvalla. Päätimme myös, että toimistolle saa kuitenkin aina tulla tekemään töitä, vaikka etätyö olisikin mahdollista.

Rajoitukset matkustamiseen toivat uusia haasteita päivän rutiineihin. Uudenmaan sulkeminen ei juurikaan vaikuttanut yritysten toimintaan, mutta suurempi huoli oli valtion rajojen sulkeminen ja siihen liittyvät karanteenit. Rakennusalan yrityksiä mietitytti, riittääkö työvoima ja palaako ulkomainen työvoima pääsiäisen jälkeen lomilta töihin. Onneksi monet päättivät jäädä Suomeen – kiitos heille! Joidenkin tuotteiden saatavuus hidastui, kun moni tehdas joutui sulkemaan ovensa ja logistiikassa oli ajoittain häiriöitä Euroopan sisällä.

Moneen teknisen alan yritykseen korona ei ole iskenyt samalla voimalla kuin esimerkiksi ravintoloihin tai erikoiskauppaan. Synkät pilvet ilmestyvät taivaalle luultavasti tulevan kesän aikana tai viimeistään syksyllä, kun tilaukset hupenevat. Monet investoinnit ovat siirtyneet tulevaisuuteen ja kuluttajien luottamus on romahtanut. Valtiot ottavat lisävelkaa talouden elvytystä varten. Luottamus tulevaisuuteen näyttää tällä hetkellä synkemmältä kuin pitkään aikaan.

Mitä sitten näiden kuukausien aikana olen oppinut johtamisesta? Ensinnäkin suosittelen kaikille johtajille ja johtoryhmän jäsenille kriisihallintaan liittyvää koulutusta. Niitä olen itse käynyt vuosien saatossa ja niistä oli nyt suuri apu.

On tärkeää, että yrityksissä on toimivat ja modernit tietojärjestelmät ja niiden käyttö, kuten etäpalavereissa toimiminen, on henkilöstöllä hallussa. Myös somen käyttö työvälineenä ja työaikana on syytä kerrata. Viestinnän roolit, tiedotusvastuut ja mediakanavien seuranta ja vastuut on mietittävä tarkkaan. Päätöksiä pitää tehdä nopeasti olemassa oleviin faktoihin perustuen, vaikka kriisin keskellä se ei aina ole helppoa.

Oman kriisiryhmän lisäksi olen istunut viikoittain yrityksen konsernin kriisiryhmässä ja sieltä saanut tietoa eri maiden tilanteesta. Pohjoismaat (paitsi Ruotsi) ja Baltian maat ovat olleet samalla tasolla Suomen kanssa rajoitusten suhteen. Etelä-Euroopassa ja osassa Keski-Eurooppaa rajoitukset liikkumisen suhteen ovat olleet paljon tiukempia. Teknisen Kaupan Liiton hallituksen kanssa olemme pitäneet noin kerran viikossa tilannekatsauksen eri aloilta ja kuulleet eri alojen mietteitä tilanteesta. Näiden tietojen avulla on ollut helpompi tehdä päätöksiä myös omassa yrityksessä.

Toukokuussa Suomi on muun Euroopan tavoin pikkuhiljaa avaamassa rajoituksiaan, mutta korona tulee vielä pitkään vaikuttamaan arkeemme – luultavasti siihen saakka, kunnes rokote on kaikkien saatavilla. Uskon, että uudet toimintatavat, jotka olemme nyt oppineet, tulevat pysymään osana arkeamme. Etätyön tekeminen tulee olemaan ”uusi normaali” monella alalla. Työmatkailukin vähenee, kun olemme totutelleet etäpalavereihin. Kaikkea ei kuitenkaan voi verkon kautta tehdä, joten on tärkeää palata myös tapaamaan kasvotusten. Verkkokaupan nopea kasvu tuonee mukanaan isoja mullistuksia monien yritysten toimintaan.

Suurin lähiajan huoli on se, miten Suomen, Euroopan ja koko maailman talous tästä nousee. Tuleeko talouden käyrä olemaan V, W vai U:n muotoinen vai kenties Niken logon muotoinen? Sen aika näyttää.

Mielenkiintoista seurata, miten tilanne kehittyy seuraavien kuukausien aikana, sekä mikä on arkemme ”uusi normaali”.

Mikael Kämpe
Toimitusjohtaja, Ramirent Finland Teknisen Kaupan Liiton hallituksen jäsen
  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus