Image

Myyntityö – positiivista haastetta

Kirjoittaja: Jaakko Hämäläinen

Jaakko Hämäläinen

toimitusjohtaja,Bosch Rexroth OyTeknisen Kaupan Liiton hallituksen jäsen

Paluuta uuden normaalin jälkeiseen uuteen harjoitellaan taas uudestaan. Ensimmäistä uutta normaalia yritimme harjoitella viime kesän jälkeen osittain jo palaamalla konttoreille, mutta emme päässeet edes kunnolla alkuun, kun muutaman viikon jälkeen alkoi uusi sulku ja paluu rajoitteiden aikaiseen toimintaan. Uuden normaalin uudet ajatukset ja toiminnot jäivät taas taustalle.

Nyt hetken aikaa alkuvuodesta olimme tyytyväisen innoissamme. Kevät tulossa, tilauskirjat täynnä ja markkinanäkymät positiiviset monella toimialalla. Olisiko vihdoinkin aika jättää tämä maailmaa ravisteleva pandemia-ajanjakso taaksemme ja siirtyä kohden uutta ja tulevaa? Voisimme vapauttaa positiivista intoa ja tahtoa täynnä olevan myyntihenkilöstön tekemään työtään yhdessä asiakkaiden kanssa vihdoinkin ilman rajoitteita. Tavoitteenamme oli Relaunch of Sales.

Kaikkihan me tiedämme, mitä sitten tapahtui. Venäjän aloittaman hyökkäyssodan vakavuutta ja merkitystä ei mitenkään voi ohittaa. Seurannaisista olemme jo kaikki saaneet esimakua, mutta mitä kaikkea on vielä tulossa, voimme vaan arvailla.  Suoranaiset vaikutukset markkinoihin ja sitä kautta myyntiin ja myyntityöhön, ovat välittömät ja ankarat, mutta eivät kuitenkaan verrattavissa esimerkiksi humanitääriseen tilanteeseen kriisialueilla. Se on aivan toisenlainen maailma ja toisenlainen keskustelu.

Keväästä tulee erilainen kuin suurin osa meistä osasi odottaa tai ennakoida. Miten tilanne jatkuu ja kehittyy kohden kesää ja loppuvuotta? Miten vaikutukset mahdollisesti kertaantuvat ja näkyvät yhä vahvemmin sekä laajemmin niin yksilön kuin maailman talouden ja elämän mittakaavassa? Hartaana toiveena mielessä pyörii tämän mielettömyyden loppuminen ja pääseminen takaisin uuteen vanhaan, hyvään ja turvalliseen. Kuten monesti eri tahoilla todettu, paluuta entiseen ei kuitenkaan enää ole.

Maailman myllerrys ja jatkuva muutos ajaa meitä myyntihenkilöitä myös muutokseen. Positiivisesti ajateltuna muutoshan on aina iso mahdollisuus. Pandemian vauhdittamasta etämyyntityöstä monet meistä selviytyivät kiitettävästi. Pystyimme mukautumaan muutokseen, luovuimme osaksi aikaa tutusta turvallisesta tavasta toimia, ja sen voimin saimme luotua uuden toimintatavan. Digiloikka oli valtava. Kuten S&N Oy:n toimitusjohtaja Hannele Julin blogitekstissään kirjoitti, hybridi-malli on jo vakiintunut tekniseen myyntityöhön. Se on tätä päivää, monipuolista, vuorovaikutteista ja aktiivista myyntityötä monin eri keinoin ja vaikutusmahdollisuuksin. Olemme uudistuneet valtavasti viimeisen parin vuoden aikana, pääsääntöisesti positiiviseen suuntaan. Mutta riittääkö tämä uudistuminen siltikään vielä uudistuvien markkinoiden vaatimuksiin sekä haasteisiin?

Ikuisena haasteena niin myyntityössä kuin muussakin toiminnassa on jatkuvan uudistumisen ja kehittymisen tarve. Olla ajan hermolla, sanotaan. Aina on helpompaa sanoa kuin toteuttaa. Myyntityön kehityksessä oleellista on luoda ja ylläpitää positiivinen ja avoin nykytilanteen haastaminen sekä uskallus yrittää enemmän. Ripaus uutta näkemystä ja ajatusta tekemiseen saattaa avata paljon uusia mahdollisuuksia. Halu uudistua antaa meille todellisen mahdollisuuden kehittyä.

Edelleen entisestään lisääntyneenä haasteena on käytettävissä olevan ajan rajallisuus. Myyntityössä kilpailemme asiakkaiden huomiosta ja ajasta entistä kiivaammin. Pohdimme niitä tekijöitä, joilla erotumme positiivisesti markkinoista, tuomme asiakkaillemme kaivattua lisäarvoa ja hyvää syytä tehdä yhteistyötä juuri meidän kanssamme. Nyt, kuten aikaisemminkin, todellinen asiakas- ja markkinatuntemus ratkaisee. Kaikki myyjät sanovat asiakkaan olevan keskiössä, mutta miten on todellisuudessa? Moni meistä kysyy itseltään, mitä on todellinen asiakassuuntautuneisuus ja miten se näkyy päivittäisessä toiminnassa? Mikä on minun roolini, ja mihin minä voin vaikuttaa positiivisesti? Mitä haluan saavuttaa? Mitkä ovat todelliset asiakashyödyt?

Tässä nykymaailman muutostilanteessa myynnin rooli korostuu. Menestyäksemme meidän täytyy uskaltaa myös uudistua, asettaa oman tekemisemme vaatimustaso korkealle, jotta voimme olla ylpeitä siitä. Asiakkaamme ansaitsevat vain parasta.

Tässä kirjoituksessa on esitetty paljon kysymyksiä ja valitettavan vähän vastauksia. Se kuvastaa mielestäni todellista tilannetta myyntityössä. Paljon avoimia asioita ja mahdollisuuksia. Tärkeintä on katsoa eteenpäin ja uskaltaa tehdä. Ottaa vastuuta ja nähdä mahdollisuuksia. Monin eri keinoin päästään hyvään lopputulokseen, mutta edelleenkään mitään ei saavuta, jollei uskalla yrittää.

Positiivisesti kohti myynnin mahdollisuuksia.

Blogit TEKtalk

Kuka, mitä tankkas ja ketä, mitä, häh

Tällä hetkellä keskustelu vedyn mahdollisuuksista käy kiivaana teollisuudessa, liikenteessä, sähköntuotannossa ja rakennusalalla. Kyseessä ei ole kuit...

Blogit

Muutokset ja mahdollisuudet kulkevat käsi kädessä | Kimmo Ah...

Julistan tämän kevään inspiroivimmaksi “luontoääneksi” muutoksen. Oletko sinä kuullut jo sen innoittavan kutsun? Vai herättääkö ääni kenti...

Blogit TEKtalk

EU:n uusi kestävyyslainsäädäntö uhkana pk-yrityksille

Kuukausi sitten suuri joukko eurooppalaisia teollisuusjohtajia kokoontui Antwerpissä ja esitti seuraavan komission uudeksi teemaksi European Industry ...