hibaby

Nostetaan teknisen kaupan osaaminen sille kuuluvaan asemaan

Julkaistu 10.12.2019 | Mikko Teittinen

Voimme olla ylpeitä teknisestä kaupasta toimialana. Tekninen kauppa on tänään erittäin trendikästä. Yhteiskuntamme ja maailman merkittävimmät haasteet ratkaistaan teknologialla, ja me olemme tässä välttämättömässä teknologisessa murroksessa avainpaikalla ja uudistumisen tekijöitä. Tekninen kauppa on tärkeää koko yhteiskunnan uudistumisen ja tuottavuuden kannalta ja se vaatii omaa erityistä osaamista.

Periaatteessahan tekninen kauppa on yksinkertaista; ostetaan halvalla ja myydään kalliilla. Asiakashan se tietää, mitä haluaa ostaa. Me alalla pitkään olleet tiedämme kuitenkin, että vaatii paljon kokemusta ja osaamista kehittää menestyviä teknisen kaupan konsepteja ja toimintamalleja sekä yhdistää tekninen ja kaupallinen osaaminen organisaatiossa. Osaamisen ytimessä on teknisen myyntityön, myynnin johtamisen ja strategisen johtamisen osaaminen vähintään yhtä tärkeänä kuin varsinaisen teknologian osaaminen.

Alamme palkkaa teknisesti koulutettuja insinöörejä, joista parhaiten kaupalliseen toimintaan sopivista tyypeistä voi tulla kokemuksen karttuessa hyviä teknisiä myyjiä ja myöhemmin myynnin esimiehiä ja liiketoiminnan johtajia. Toiset taas toteavat olevansa itselleen sopimattomissa tehtävissä ja hakeutuvat muualle, joko vapaaehtoisesti tai esimiehen ystävällisen ohjeistuksen saattelemana. Aika kallis ja vaivalloinen tie rakentaa huippuosaavaa maailmanluokan yritystä, eikö?

Tarvitsemme teknisen koulutuksen ja teknisen myynnin koulutuksen yhdistämistä yhdeksi saumattomaksi oppikokonaisuudeksi, tekniseen myyntiin suuntautuneiden insinöörien koulutusta.

Tekninen myynti ja myynnin johtaminen on vaativaa erityisosaamista, vaikka sitä ei missään opetetakaan. Riippuen yrityksestä ja liiketoiminnasta, tekninen kauppa voi olla esimerkiksi vaativaa investointihyödykkeiden projektimyyntiä, hyvin fokusoitua ja segmentoitua myyntiä erilaisille kohderyhmille, vaativien kokonaisuuksien ratkaisuliiketoimintaa, asiakaslähtöisiä yksilöityjä ratkaisuja tai skaalautuvaa menestyskonseptin myyntiä. Kaikissa näissä tarvitaan huippuluokan neuvottelutaitoa ja kristallinkirkasta strategista näkemystä sekä juuri oikeanlaista myynnin ja liiketoiminnan johtamista.

Teknisen Kaupan Liitto on päättänyt rahoittaa 100-vuotisjuhlarahastostaan Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijoille teknisen myynnin opintoja. Rahoituksen avulla insinööriopiskelijoiden on mahdollista valita teknisen myynnin kursseja osana insinööriopintojaan. Liitto on mukana myös kurssien sisällön suunnittelussa. Alustavasti on sovittu kolmen vuoden kokonaisuudesta, mutta toivomme, että teknisen kaupan opinnoille on luonnollista kysyntää ja siitä tulee pysyvä suuntautumisvaihtoehto insinööreille.

Vihdoinkin jossain opetetaan teknistä myyntiä! Ehkä jonain päivänä näistä Metropoliasta valmistuneista teknisen kaupan osaajista kilpaillaan työmarkkinoilla ja koulutus laajenee luonnollisesti kysynnän kasvaessa. Ensimmäinen askel on nyt otettu.

Mikko Teittinen
Teknisen Kaupan Liiton hallituksen puheenjohtaja, Bang & Bonsomer Group Oy:n toimitusjohtaja
  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus