Kaupunkiliikkuvuuden haasteet lievittyisivät kevyiden kaksipyöräisten ajo-oikeuden sallimisella henkilöautokortin haltijalle

Julkaistu 6.8.2020 |

Eduskunnan puhemiehelle on jätetty 27.7.2020 kirjallinen kysymys kevyiden kaksipyöräisten ajo-oikeudesta B-ajokortilla (kansanedustaja Jani Mäkelä, ps):

”EU:n ajoneuvodirektiivi mahdollistaa poikkeuspykälän kautta kansallisen järjestelyn kevyiden kaksipyöräisten A1-luokan (max 11 kW/125 cc) ajo-oikeuden sallimisen henkilöautokortin (B) haltijalle. Sellainen järjestely on käytössä yli kymmenessä Euroopan maassa, ja moottorialan jär- jestöt ovat tehneet aloitteen myös Suomen kansallisesta käyttöönotosta”, kansanedustaja Jani Mäkelä kirjoittaa kysymyksessään.

Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto näkee ehdotuksessa monia hyötyjä:

– Mahdollisuus, jossa B-kortin omistava kuljettaja voisi käsittelykokeen suoritettuaan ajaa alle 125 kuutioista kevytmoottoripyörää, edesauttaisi kaupunkiliikenteen sujuvuutta. Korttiuudistus mahdollistaisi entistä useammalle järkevän kokoisen skootterin käyttämisen työmatka-ajoon sekä julkisten liikenteen liityntäpisteille, kuvailee Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa.

– Kaksipyöräiset ajoneuvot tarjoavat helpotusta liikenteen ruuhkautumiseen; niitä mahtuu myös autoja enemmän pysäköintipaikoille. Mopot ja moottoripyörät ovat myös yleisesti hankintahinnaltaan sekä käyttökustannuksiltaan useampien käyttäjien saavutettavissa.

EU:n liikennepolitiikan näkökulmasta mopojen ja moottoripyörien käyttöä tulisi tukea erityisesti kaupunkialueella sekä liikenteen sujuvuuden että niiden jättämän pienemmän hiilijalanjäljen vuoksi:

– Kaksipyöräisten valmistuksen ja käytön ympäristörasitus on merkittävästi vähäisempi esimerkiksi henkilöautoliikenteeseen verrattuna. Lisäksi sähkökäyttöisten moottoripyörien tarjonta on jatkuvassa kasvussa juuri A1-luokassa, Summa vahvistaa.

Käsittelykoe A1-ajo-oikeuden myöntämisen edellytyksenä riittävä

Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto edellyttää, että A1-ajo-oikeuden myöntämiseen B-kortin haltijalle vaadittaisiin tutkinnon vastaanottajan hyväksymä käsittelykoe. Tällöin kevytmoottoripyöräilijällä olisi hallussaan sekä riittävä osaaminen liikenteessä ajamisesta että ajoneuvon käsittelystä.

– Maissa, joissa henkilöauton ajokortilla saa ajaa myös kevytmoottoripyöriä, ei ole havaittu näiden kuljettajien joutuneen A1-ajokortin haltijoita useammin onnettomuustilanteisiin, toteaa Teknisen Kaupan Liiton johtava asiantuntija Hannu Kyyhkynen.

A1-ajo-oikeus sisältyy B-ajokorttiin tietyin edellytyksin Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Latviassa, Tsekin tasavallassa, Maltalla, Slovakiassa, Portugalissa, Belgiassa, Itävallassa ja Luxemburgissa.

Ajokorttikäytännön vapauttamisella myönteisiä talousvaikutuksia

Koronakriisin horjuttama talous kaipaisi piristyskeinoja ja lukuisia eri virtoja elvyttämään romahdusta. Mopojen ja moottoripyörien markkinat olivat ennen koronatilannettakin hidastuneet, mihin vaikutti talouden yleisen taantuman lisäksi ajokorttilain muutos vuonna 2018. Kahdessa vuodessa mopojen ja moottoripyörien rekisteröinnit ovat pudonneet useita kymmeniä prosentteja. Ajokorttikäytännön vapauttamisella olisi siten ympäristövaikutusten ja liikenteen sujuvuuden helpottamisen lisäksi myös taloudellisia vaikutuksia, kun entistä useampi siirtyisi nelipyöräisestä ajoneuvosta kaksipyöräisiin.

Lisätietoja:

Mikko Summa
Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja
mikko.summa(at)harley-davidson.com
p. 040 1421 993

Hannu Kyyhkynen
Johtava asiantuntija
Teknisen Kaupan Liitto
hannu.kyyhkynen(at)tekninen.fi
p. 050 599 4942

  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus