Moottoripyöräjaosto: aikalisän sijasta kevytautolaki pitäisi vetää pois

Julkaistu 6.9.2019 |

EU-komission moittimaa kevytautolakia lykätään vuodella. Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin mukaan lainsäädäntöä yritetään korjata siihen kuntoon, että se voisi astua voimaan myöhemmin.

Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto suhtautuu ministeriön päätökseen nihkeästi.

– Toisaalta on hyvä, ettei EU-direktiivien vastaisia lakeja ryhdytty väkisin runnomaan läpi, vaan asialle otettiin aikalisä. Mutta hallituksen päättämättömyyden vuoksi markkinahäiriö jatkuu taas yhden vuoden lisää. Tämä voi aiheuttaa vahingonkorvausvaateita niin kuluttajilta kuin alan toimijoiltakin, toteaa moottoripyöräjaoston asiamies Hannu Kyyhkynen Teknisen Kaupan Liitosta.

Moottoripyöräjaosto on sitä mieltä, että laki pitäisi vetää pois.

– Henkilöautosta ei saa millään keinolla traktoria eikä traktoria saa ajaa mopokortilla. Vaikka kevytauto saattaisikin olla mopoautoa turvallisempi kuljettajalleen, muiden tiellä liikkujien turvallisuus heikkenee. Kevytauto on massaltaan yli kolme kertaa mopoauton kokoinen, ja nuorten kuljettajien tiedetään ottavan riskejä tavallista enemmän, Kyyhkynen painottaa.

– Esityksestä olisi luovuttava ja sen sijaan olisi selvitettävä EU-tasolla, miten liikenneturvallisuutta parhaiten voidaan edistää nuorten kuljettajien, etenkin mopoilijoiden keskuudessa.

 

Asiamies Hannu Kyyhkynen

Teknisen Kaupan Liitto

050 599 4942

hannu.kyyhkynen(at)tekninen.fi

 

 

Teknisen Kaupan Liiton aiemmat tiedotteet aiheesta:

28.8.2019 Euroopan komissio tyrmää Suomen kevytautolainsäädännön

4.7.2019 Asetusluonnokset kevytautoista EU-asetusten vastaisia – katsastuksilla varmistettava nopeusrajoittimien toiminta

6.5.2019 Suomen kevytautolainsäädäntö ristiriidassa EU-ajokorttilainsäädännön kanssa

  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus