Myynti digitaaliseksi? Kyllä, kiitos!

Julkaistu 10.3.2016 | Maija-Liisa Ihanus

Teknisen Kaupan aamukahvitilaisuus myynti- ja ostoprosessien ja niiden pohjalla tuotetiedon digitalisoimisesta veti tuvan täyteen väkeä 10.3.2016. Aihe myös keskustelutti vilkkaasti yleisöä.

Tilaisuudessa alustaneen yhdistyksemme kumppanijäsen e21:n toimitusjohtaja Marko Rautakoura huomautti, että 81 prosenttia ostajista aloittaa ostoprosessin verkosta.

Teknisen Kaupan aamukahvitilaisuus 10.3.2016 hankintojen digitalisoimisesta.

Aamukahvitilaisuus 10.3.2016. Eturivissä vasemmalla Marko Rautakoura ja oikealla Mikko Särkikangas.

– Jos nämä hakujen tekijät saadaan yrityksen verkkokauppapaikkaan, ollaan hyvällä tiellä. Ostoprosessin myöhemmissä vaiheissa on hyvin vaikea päästä mukaan, hän sanoo.

Rautakoura muistuttaa, ettei yritysten väliseen kauppaan tarkoitettu verkkokauppapaikka ole yksittäinen palvelu tai projekti vaan kyse on koko yrityksen myynnin digitalisoinnista ja kehityksestä.

– Usein verkkokauppapaikkahankkeet ovat markkinointivetoisia, mutta myynnin pitäisi ehdottomasti olla mukana.

Perustana on digitaalinen, rikastettu tuotetieto. Rikastettu tarkoittaa esimerkiksi tuotteiden toisiinsa liittyvyyden sekä hakutoiminnallisuuksien ymmärtämistä. Jos takkaeristeitä etsivä ei löydä eristeitä myyvän yrityksen verkkosivuilta mitään hakusanalla ”takka” vaan hänen pitäisi ymmärtää etsiä ”teknistä eristettä”, asiakkaan ymmärtäminen on jäänyt puolitiehen. Samoin, jos avainsanoiksi on määritelty pelkät yksikkömuodot, jätetään paljon kauppaa saamatta, sillä useimmiten tuotteita haetaan monikkomuodossa.

Aamukahvitilaisuudessa kuultiin ja nähtiin myös jäsenyrityksemme YTM-Industrialin kokemuksia digitaaliseen myyntiin siirtymisestä.

– Koko myynnin digitalisoiminen liittyy tuotetietoon. Kuka pystyy parhaiten hallitsemaan tiedon, voittaa, YTM:n tapausta esitellyt e21:n myyntijohtaja Mikko Särkikangas sanoi.

– Tää se on tulevaisuutta, kuului lausahdus yleisön joukosta.

Niin onkin – ja nykyhetkeäkin.

 

Maija-Liisa Ihanus
Maija-Liisa on Teknisen Kaupan viestintäpäällikkö.
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus