Suomalaisautoilijat eivät vieläkään tunne oikeuksiaan autohuollossa

Julkaistu 30.9.2015 |

Kolmannes suomalaisautoilija luulee edelleen virheellisesti, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy. Lisäksi joka kolmas suomalaisautoilija on saanut joko autokauppiaalta tai merkkihuollosta virheellistä informaatiota, jonka mukaan takuu säilyisi vain, jos auto huolletaan valtuutetussa merkkiliikkeessä.

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman autonvalmistajan antaman takuun raukeamista. Saman asetuksen mukaan auton takuu ei raukea, vaikka varaosina ei käytetä autonvalmistajan merkkiä, kunhan varaosa täyttää valmistajan määrittämät laatukriteerit.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys selvitti autoilevien suomalaisten käsityksiä autohuollon ja varaosien vaikutuksista auton takuuseen. Tutkimuksen mukaan:

  • Noin kolmannes (32 %) suomalaisautoilijoista luulee virheellisesti, että auton määräaikaishuolto tulee suorittaa valtuutetussa merkkihuollossa, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy.
  • Lähes puolet (44 %) suomalaisautoilijoista olettaa virheellisesti, että on käytettävä automerkin omia varaosia, jotta autonvalmistajan antama takuu säilyy.
  • Joka kolmas (33 %) suomalaisautoilijoista on saanut joko autokauppiaalta (20 %) tai merkkihuollosta (13 %) virheellistä informaatiota, jonka mukaan takuu säilyy vain, jos auto huolletaan valtuutetussa merkkiliikkeessä.
  • Lisäksi kolmannes (32 %) suomalaisautoilijoista on saanut joko autokauppiaalta (16 %) tai merkkihuollosta (16 %) informaatiota, jonka mukaan takuu säilyy vain, jos huollossa ja korjauksissa käytetään automerkin omia varaosia.
  • Sama tutkimus tehtiin ensimmäisen kerran vuonna 2014. Tutkimus toistettiin tänä vuonna 2015, koska haluttiin selvittää, onko autoilijoiden käsityksissä tapahtunut muutoksia. Virheellisissä mielikuvissa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta vuoden 2014 kyselyn tuloksiin verrattuna.

Tutkimusaineisto kerättiin toukokuussa 2015 verkkotutkimusyhtiö M3 Researchin internet-paneelissa. Tutkimukseen vastasi 1 006 18–70-vuotiasta suomalaista, jotka omistavat auton (kansallisesti edustava lähtöotos). Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy.

Tutustu tarkempiin tutkimustuloksiin: Tutkimusraportti Suomalaisautoilijoiden takuu-uskomukset pysyvät tiukassa

Miten EU:n ryhmäpoikkeusasetuksella pyritään parantamaan kuluttajan asemaa?

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman takuun raukeamista. Saman asetuksen mukaan auton takuu ei raukea, vaikka varaosina ei käytetä autonvalmistajan merkkiä, kunhan varaosa täyttää valmistajan määrittämät laatukriteerit. Alkuperäinen asetus annettiin vuonna 2002. Vuonna 2010 annettiin uusi asetus, joka vastaa pääosiltaan aikaisempaa asetusta, mutta on tiukempi ja yksiselitteisempi. Vuonna 2010 annettu ryhmäpoikkeusasetus on voimassa vuoteen 2023 asti. Ryhmäpoikkeusasetuksen tavoitteena on kilpailun lisääminen ja auton huolto- ja korjauskustannusten merkittävä alentaminen.

Lisätietoja:
Heikki Ojanperä
Johtaja
Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys ry
heikki.ojanpera@tekninen.fi
puhelin + 3589 6824 1322
www.tekninen.fi www.autonhuolto.fi

  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus