Vesiliirtokelit lähestyvät – ratsaa itse renkaasi!

Julkaistu 12.9.2016 |

Tänään alkoi valtakunnallinen rengasratsia, mutta sen järjestäjät sekä mukana oleva poliisi kehottavat autoilijoita ”ratsaamaan” renkaansa itse. Rengasratsian tavoite on muistuttaa riittävistä urasyvyyksistä ennen syksyn vesiliirtokelejä. Helpoin tapa tarkistaa renkaansa on laittaa renkaan uraan kahden euron kolikko. Sen hopeareunuksen pitäisi jäädä uraan; tällöin ura on riittävän syvä.

Turvasuositus kesärenkaiden urasyvyydeksi on vähintään 4 mm.

Renkaat ovat suurin henkilö- ja pakettiautojen ajo-ominaisuuksiin liittyvä riskitekijä. Renkaat ovat riskitekijä joka seitsemännessä kuolonkolarissa.

– Vuonna 2014 tapahtui neljätoista kuolonkolaria, joissa renkaiden huonolla kunnolla oli osuutta, Autonrengasliiton kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen sanoo.

Pito pikkurillin varassa?

Autonrengastestejä tekevän Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila kertoo tuoreesta Tekniikan Maailma -lehdelle tehdystä sadekelitestistä. Siinä testattiin urasyvyydeltään seitsemän, neljän ja kahden millin renkaita.

Tulokset ovat tylyä luettavaa. Jos tiellä on noin sentti vettä, kahden millin urilla ajettaessa auton ohjautuvuus heikkenee jo 70 kilometrin tuntivauhdissa, ja jarrutusmatka pitenee oleellisesti.

– Siinä vaiheessa kun hyvärenkainen auto on jo pysähtynyt, se auto, jossa on alla huonot renkaat, ajaa vielä 45 kilometrin tuntivauhtia, Antila kuvaa.

Jos urat ovat matalat, rengas ei kosketa tietä riittävästi eikä siten syrjäytä vettä altaan. Kunnollinen kesärengas koskettaa maata noin kämmenen alalta, kuluneessa pito voi olla pikkurillin levyisen alueen varassa.

Samalla testattiin myös nastattomien talvi- eli kitkarenkaiden sopivuus kesän märkäajoon. Uusikaan pohjoisiin oloihin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes huonokuntoiselle kesärenkaalle.

Helsingissä vaihteleva tulos

Rengasratsia on valtakunnallinen, ja valkohaalariset ”autotohtorit” tarkistavat poliisin pysäyttämien autojen renkaita.IMG_2524.JPG

– Normaaleissa pysäytystilanteissakin katsomme auton ja ajovarusteiden kuntoa, mutta resurssit eivät anna periksi sellaiselle renkaiden tarkistukselle, jota Rengasratsiassa tehdään, komisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisista kertoo.

Helsingissä autoja tarkistettiin Nordenskiöldinkadulla Töölössä. Reilun puolen tunnin jälkeen sakkoja oli kirjoitettu kerran. Vastaan oli tullut vaihtelevia urasyvyyksiä ja rengaspaineita sekä yksi puhjennut rengas, josta kuljettaja ei tiennyt mitään.

  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus