Moottoripyöräharrastus pitää pintansa

Julkaistu 14.2.2013 |

Kaksipyöräharrastus on säilynyt suosittuna harrastuksena ja liikkumismuotona. Suomen moottoripyörä- ja mopokanta on kasvanut viime vuosina ja tänä päivänä Suomen kaksipyöräkanta on jo reilusti yli puoli miljoonaa ajoneuvoa.

Moottoripyöräilyn suosio jatkaa vankalla pohjalla. Viime vuonna moottoripyörän ajo-oikeuden hankki lähes 40 prosenttia enemmän kuljettajia kuin edellisvuonna. Osaltaan tähän on vaikuttanut 19.1.2013 voimaantullut ajokorttilain muutos, joka harmonisoi moottoripyöräkortin vaatimukset EU-alueella. Tämä on myös uusi osoitus kuluttajien kasvaneesta kiinnostuksesta 2-pyöräisiä kohtaan. Moottoripyörä- ja mopoharrastus tarjoaakin kuluttajille iästä ja paikkakunnasta riippumatta joustavan mahdollisuuden vapaaseen ja sujuvaan liikkumiseen tieliikenteessä. Viime vuonna Suomessa myytiin 5 000 moottoripyörää ja 13 000 mopoa.

Nyt moottoripyöräala haluaa keskittyä entistä enemmän asiakaskokemuksen kehittämiseen koko palveluketjussa. MP13 näyttely onkin tänä vuonna entistä laajempi ja monipuolisempi kuin koskaan. Laaja ohjelmatarjonta ja kattava näytteilleasettajajoukko takaavat kävijöille rikkaan ja antoisan elämyksen tulevaa ajokautta odotellessa.

– On hienoa nähdä ja kokea, että ala on näin yhtenäinen ja kaikki tärkeimmät merkit olivat jälleen messuilla mukana, totesi Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Keijo Rouvali SGN Motorsista.

MP13 messujen kävijöistä 60 % kertoi itse ajavansa moottoripyörää tai skootteria.  17 %:lla kävijöistä ei ollut omaa pyörää, mutta harkitsivat ajoneuvon hankintaa. MP 13 Moottoripyöränäyttelyn kävijöistä 85 % oli tyytyväisiä tapahtuman tarjontaan. Tyytyväisyys oli noussut seitsemän prosenttia viime vuodesta.  Kävijät tulivat messuille ensisijaisesti tutustumaan uusiin moottoripyörämalleihin ja ajovarusteisiin. Uuden ajoneuvon hankinta oli mielessä 43 % kävijöistä, kertoo TNS Gallupin kävijätutkimus.

– Messuista jäi hyvä maku myös näytteilleasettajille. Se on positiivinen signaali koko kauppiasverkostolle ja luo entistä enemmän uskoa tulevaan kauteen kaikille. Nyt on hyvä fiilis ja tästä on hyvä lähteä kohti uutta ajokautta, Rouvali jatkoi.

  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus