Alan töissä: Hannu Krook, Oy Otto Brandt Ab

Julkaistu 6.9.2011 |

Hannu Krookin uraan mahtuu monenlaisia vaiheita ja haasteita. Oy Otto Brandt Ab:n toimitusjohtajaksi hän siirtyi viime kesänä Tiimari Oy:stä. Ennen Tiimari-vuosia Krook ehti työskennellä neljä vuotta nykyisessä työpaikassaan.

– Paluisiin ja lähtöihin ei ole sisältynyt dramatiikka, Krook sanoo.

Hannu Krook palasi tuttuun taloon toimitusjohtajaksi

Miehen työura on monivaiheinen, ja se alkoi 1990-luvun alussa kansainvälisen Procter  & Gamblen Tukholman-konttorissa.

– Se oli loistava työelämän korkeakoulu nuorelle miehelle. Kansainvälisen organisaation toimintatavat ja kulttuuri tulivat tutuiksi.

Tukholmassa Krook ehti toimia yhteensä noin kuuden vuoden ajan, josta vuoden verran myös yrityskonsulttina, ensin Ruotsissa ja sitten toisen vuoden Suomessa. Sen jälkeen Krook siirtyi juomabisnekseen. Coca Cola Juomat Oy:ssä hän kehitti liiketoiminnan nollasta täyteen vauhtiin ensiksi projektin johtajana ja sittemmin toimitusjohtajana.

Pörssiyrityksestä perheyritykseen

Soneraan Krook siirtyi 2000-luvun alussa, kun ’it-kupla oli pulleimmillaan’. Monien vaiheiden ja työtehtävien jälkeen Sonera-kortti oli katsottu, ja 2000-luvun puolivälissä tuli aika vetää henkeä.

– Pidin neljän kuukauden paussin, joka päättyi Brandtista tulleeseen puheluun. Yritykseen etsittiin toimitusjohtajaa, ja sehän oli kuin pikkupojan täyttynyt unelma. Pääsin tekemään töitä moottoripyörien, veneiden ja muiden pyörillä kulkevien vehkeiden kanssa, Krook naurahtaa.

Muutaman vuoden jälkeen Krook siirtyi kuitenkin Tiimarin toimitusjohtajaksi, josta palasi viime kesänä takaisin Oy Otto Brandt Ab:n toimitusjohtajaksi.

– Halusin nähdä, millaista on johtaa pörssiyritystä, Krook toteaa ajastaan Tiimarissa.

Paluuta Brandtille ei tarvinnut kuitenkaan pitkään miettiä; talo ja ihmiset olivat tuttuja ja tarjottu työ haasteellinen. Stefan Brandt oli jättämässä toimitusjohtajan tehtävät ja kysyi jatkajakseen tuttua miestä.

– Paluu tuttuun taloon sujui helposti. Tehtäväni täällä on varmistaa, että yrityksen kaikilla osa-alueilla on hyvä ja toimiva strategia sekä niiden toteuttamiseen tarvittavat resurssit. Toimin eri yksiköiden vetäjien sparrausalustana ja pidän huolta muun muassa päämiessuhteista.

– Yhdessä työntekijöiden kanssa etsitään uusia näkökulmia työhön ja mietitään, miten asioita voisi tehdä vielä paremmin. Organisaation on oltava jatkuvasti trimmissä, sillä kilpailu alalla on kovaa.

Jatkuva keskustelu yrityksen omistajan kanssa

Oy Otto Brandt Ab on yli satavuotias perheyritys, joka myy ja maahantuo moottoripyöriä ja -kelkkoja ja mönkijöitä sekä valmistaa veneitä.

Stefan Brandt edusti suvussa neljättä sukupolvea, ja Krook on yrityksen ensimmäinen ulkopuolinen toimitusjohtaja.

Perheyritys tuo liiketoimintaan oman erityisen sävyn. Ihmisillä on pitkiä työuria, siteet työntekijöihin ovat pitkäkestoisia, osa on ajan myötä tullut lähes osaksi perhettä. Se tuo omat mahdollisuudet ja toisaalta myös haasteensa henkilöstöjohtamiseen

– Toisaalta perheyrittäjyydessä päätöksentekoa eivät ohjaa kvartaalitulokset, vaan asioita katsotaan ja suunnitelmia tehdään pidemmälle ajanjaksolle.

Suurimpana erona ’normaaliin’ yritykseen Krook pitää kuitenkin tiivistä keskusteluyhteyttä omistajan kanssa.

– Yrityksen omistajan kanssa käydään jatkuvaa keskustelua, ja yhteistyö on tiivistä. Tavoitteiden on oltava yhteneväiset, näkemysten samankaltaisia. Tämä antaa työhön myös oman lisäsuolansa.

– Hierarkia on kuitenkin selkeä: minä olen toimitusjohtaja ja Stefan hallituksen puheenjohtaja. Vaihto tapahtui konkreettisesti, kun siirryin Stefanin entiseen huoneeseen.

– Vaihtoa varmasti helpotti se, että suurimmalle osalle ihmisistä olin tuttu aikaisemmasta työrupeamastani.

Vaikka toimitusjohtajuus Oy Otto Brandt Ab:ssa vaihtuikin, ei perheyrittäjyyden ketju yrityksessä ole katkennut.  Stefan Brandtin tytär Stefanie johtaa yrityksen sisäistä mainostoimistoa ja kasvaa tulevaksi toimitusjohtajaksi.

– Olen linkki kahden sukupolven välillä, ja se on myös yksi osa toimenkuvaani.

Tiina Toivakka kuva Jarmo Teinilä

  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus