Maritim menestyy talouden ristiaallokossakin

Julkaistu 9.9.2011 |

Asiakaskunnan moninaisuus on auttanut Maritimiä selviytymään viime vuosien taloudellisesta myllerryksestä.

Ensi vuonna sata vuotta täyttävä Oy Maritim Ab on koko historiansa ajan myynyt venetarvikkeita. Helsingin Veneentekijäntie sopii yrityksen osoitteeksi kirjaimellisesti: tukkukauppana Maritim toimittaa tarvikkeita 450 jälleenmyyjän lisäksi veneveistämöille, telakoille ja myös muuhun teollisuuteen.

Menestysreseptimme on ollut osaavan henkilökunnan lisäksi, että olemme keskittyneet yhteen sektoriin: venetarvikkeisiin, Maritimin toimitusjohtaja Kim Tigerstedt sanoo.

Lauttasaaressa yrityksellä on konttorin lisäksi varasto ja myymälä, jota Maritimin toimitusjohtaja Kim
 Tigerstedt kutsuu yrityksen showroomiksi ja näyteikkunaksi. Myymälä on tuttu osoite myös pääkaupunkiseudun veneilyharrastajille.

Asiakaskunnan moninaisuus on
auttanut Maritimiä selviytymään viime vuosien taloudellisesta myllerryksestä. Liikevaihto kyllä laski vuonna 2009, mutta ei niin paljon kuin joillakin teknisen kaupan yrityksillä. Lamavuoden 45 prosentin laskun jälkeen viime vuonna kasvua oli 16 prosenttia. Yrityksen liikevaihto nousi vähän yli 16 miljoonaan euroon. Henkilökuntaa on 55.

– Tänä vuonna alkuvuosi näytti positiiviselta, mutta heinäkuussa tapahtui jotain. Elokuun loppuun mennessä kasvua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna oli viisi prosenttia, Tigerstedt sanoo.

Tigerstedt suhtautuu loppuvuoden näkymiin kuitenkin luottavaisesti, sillä veneveistämöiden ja telakoiden kysyntä on ympärivuotista toisin kuin kuluttajien, joiden ostot painottuvat alkuvuoteen ja huippusesonkiin. Veneitä rakennetaan läpi koko vuoden.

Myyjät toimivat myös strategisina ostajina

– Suomalainen veneteollisuus on hyvin innovatiivista, suomalaiset veneet ovat hyvin rakennettuja ja niillä on maailmalla hyvä maine. Veneteollisuus voi keskittyä veneiden valmistamiseen ja keventää osto-organisaatiotaan, kun meidän tehtävämme on toimittaa heille tarvittavia osia, Tigerstedt sanoo.

Maritimin myyjät toimivat myös strategisina ostajina. Kun veneteollisuus tarvitsee jotain erikoisempaa tuotetta, Maritimin henkilökunta etsii tuotteet maailmalta.

– Tilauksissa pitää muistaa, että toimitusajat ovat pidentyneet. Kun ennen lamaa tuotteet saattoi saada esimerkiksi aasialaisilta toimittajilta neljässä kuukaudessa, nyt saattaa mennä kuusi tai seitsemän kuukautta. Tämä johtuu siitä, että toimittajat painoivat laman aikana varastosaldot minimiin, eikä tilanne ole palautunut entiselleen, Tigerstedt sanoo.

Venenäyttelyt ovat Tigerstedtin mukaan alalla tärkeitä. Kaksi merkittävintä tapahtumaa Suomessa ovat helmikuiset venemessut ja elokuussa HSK:lla pidettävä uiva venenäyttely. Koska erityisesti isoilla veneillä on pitkät toimitusajat, Tigerstedt neuvoo aloittamaan neuvottelut veneen toimittajan kanssa viimeistään nyt, jos veneen haluaa saada vesille vielä ensi vuonna.

Antti J. Lagus kuva Jarmo Teinilä

  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus