Maksaako joku palveluista?

Julkaistu 14.11.2010 |

Teknisiä aloja on yleensä pidetty insinööriominaisuuksien temmellyskenttänä, mutta nyt nämä hyvät taidot eivät enää riitä. Tarvitaan myös luovuutta.

Hitsauslaitevalmistaja Kemppi Oy:n toimitusjohtaja Anssi Rantasalo on sitä mieltä, että sana innovatiivisuus on kokenut inflaation. Hän kuitenkin muistutti Teknisen Kaupan luovuusseminaarissa Kauppa 2011 -tilaisuudessa, että tulevaisuus alkaa tänään ja että muutosprosessit ovat hitaita.

– Kasvun uskotaan olevan palveluissa, jotka tarjoavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja tasoittavat syklivaihteluita. Nyt investoidaankin teknologisten innovaatioiden sijasta palveluihin, Rantasalo sanoi.

Pelkkä tekniikka ei enää erotu

Kun kilpailu kovenee laitevalmistajien kesken, pelkkä tekninen innovaatio ei Rantasalon mukaan enää riitä differoimaan tuotetta. Toimittajan pitää olla enemmän kuin pelkkä laitetoimittaja. Huollolla, teknisellä tukipalvelulla ja tuotekoulutuksella voi tehdä myös bisnestä.

Anssi Rantasalo sai esiintymispalkkioksi itseään esittävän käsinuken.

– On juututtu yllättävän sitkeästi huolto- korjaus- ja varaosamyyntiin. Tarvittaisiin paljon lennokkaampaa ajattelua, ja pitäisi selvittää missä menee palvelubisneksen ja palveluksien raja. Avainkysymys on, saako tästä rahaa, Rantasalo sanoi.

Kun Kiinassa valmistetuilta tuotteilta tulee markkinoille pohjahinta, kysytään, voiko palvelu enää sisältyä hintaan. Toisaalta kun asiakkaat ovat tottuneet, että palvelu sisältyy hintaan, niistä on hankala veloittaa. Rantasalon mielestä palvelut olisi syytä laittaa reilusti hinnastoon.

Uusia tapoja hitsata

Rantasalo kertoo, että hitsaus on ollut tuotannon johdolle, kustannuslaskennalle ja laadunvalvonnalle oikea päänsärky, kun siitä ovat puuttuneet ohjausparametrit.

Kemppi onkin esitellyt uusia hitsauslaitteita, joilla tuottavuutta voidaan nostaa Rantasalon mukaan jopa 30 prosenttia. Nämä välineet kytketään yrityksen tietojärjestelmään, mikä helpottaa laadunvalvontaa ja kustannuslaskentaa.

– Yhdessä Baronan kanssa olemme esitelleet myös Humanweld-konseptin, jossa toimitetaan tuotantokapasiteettia palveluna. Tästä yritykset saavat apua kapasiteettivaihteluihin, kun me toimitamme laitteet ja koulutamme ihmiset, Rantasalo sanoi.

Virheistä pitäisi palkita

Toiminnan kehittämisessä Rantasalo ei arvosta asiakaskyselyitä. Niiden vika on hänen mielestään siinä, että kaikki kilpailijatkin kysyvät samoja asioita. Eikä uusia tuotteita kuten tietojärjestelmään yhdistettäviä hitsauslaitteita saada näin alulle.

Teknisen Kaupan luovuusseminaarissa ehdittiin myös verkottua. Tässä keskustelevat Kempin toimitusjohtaja Anssi Rantasalo ja johtaja Heikki Ojanperä Teknisestä Kaupasta. Ojanperä esitti luovuusseminaarin kutsuvideolla Rantasaloa.

Rantasalo uskoo, että kekseliäisyyttä yrityksissä ehkäisee epäonnistumisen pelko. Hän olisikin valmis antamaan kunnon virheen tekijälle innovaatiopalkinnon, jotta ihmiset tulisivat rohkeasti esiin ideoineen.

Antti J. Lagus kuvat Olli Häkämies

  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus