Tekninen kauppa kasvun kyydissä

Julkaistu 16.6.2021 | Markku Uitto

Teknisen Kaupan jäsenyritysten huhtikuun myyntiluvut olivat odotetun hyvät, kasvua reilut 11 % edelliseen vuoteen. Vertailu viime vuoteen ei kerro kuitenkaan totuutta, mutta kasvua tuli myös vuoden 2019 huhtikuuhun, mikä kertoo jo enemmän. Ennen vuoden vaihdetta vahvasti nousseet odotukset realisoituvat nyt myynnin hyvänä kehityksenä. EK:n tuoreen investointitiedustelun mukaan teollisuusinvestointien kasvun odotetaan olevan kuluvana vuonna hyvin voimakasta.

Saatavuusongelmat ovat kärjistyneet entisestään ja koskettavat lähes kaikkia teknisen kaupan toimialoja. Toimitusajat ovat pitkiä ja pahimmillaan nyt ostettuja koneita ja laitteita pystytään toimittamaan vasta vuoden 2022 syksyllä. Toimitusajat ja toimitukset ovat lisäksi muuttuneet entistä epävarmemmiksi. Nopeita hinnan nousuja on nähty paitsi useissa tuotteissa ja raaka-aineissa kuin kuljetuksissakin. Toimitusvaikeudet vaikuttanevat kasvun kulmakertoimeen.

Ilmastokysymykset ovat olleet koko kevään esillä. Etenkin liikenteen päästöt ovat olleet fokuksessa. Valtiovarainministeriön asettama työryhmä arvioi toukokuussa liikenteen verotuksen uudistamistarpeita valtiontalouden ja ilmastotavoitteiden kannalta hallituskautta pidemmällä aikajaksolla. Työryhmän selvityksen mukaan liikenteen verotulot laskevat liikenteen sähköistymisen myötä, mikä edellyttää muutoksia verotukseen. Suosituksena oli polttoaineveron korottaminen ja ajoneuvoveron lasku, ensimmäisen vuosittainen korottaminen indeksillä ja dieselin alemman verokannan nosto vaiheittain. Ex valtiovaranministeri Matti Vanhanen tyrmäsi saman tien verojen korottamisen. Hän lupasi käynnistää selvityksen kilometriverotuksen kokeilusta. Toisaalta nyt voisi olla ajankohtaista aloittaa keskustelu liikenteestä kerättävien verotulojen laskemiseksi esimerkiksi Ruotsin tasolle.

EU tullee ulos heinäkuussa ehdotuksilla päästökaupan laajentamisesta tieliikenteeseen ja meriliikenteeseen. Suomen kannalta huoli on etenkin meriliikenteen puolella. Meillä kun valtaosa tuonnista ja viennistä tapahtuu meriteitse. Merikuljetusten osuus Suomen tavaraviennin määrästä oli vuosina 2018 ja 2019 noin 92 % ja tavaratuonnin määrästä noin 78 %.  Ramboll julkisti pari viikkoa sitten arvionsa meriliikenteen päästökaupan vaikutuksista Suomelle: Vienti laskee, kun vientihintaan määränpäässä tulee päästökaupan lisäkustannus, tuontihintojen nousu kotimaassa pienentää tuontia, tuontihintojen nousu ja tulojen pieneneminen laskevat kulutuskysyntää, jolloin bkt-vaikutus negatiivinen.

Lätkän MM-kisat vaihtuivat lennosta futiksen EM-kisoihin. Historiallista Huuhkajien ensi esiintymistä arvokisoissa lauantaina seurasi ennätysyleisö kotikatsomoissa. Dramaattisen illan päätyttyä lopulta Suomen yllätysvoittoon tuli Suomesta ensimmäinen maa maailmassa, jolla on voittoprosentti täysi sata ja päästettyjä maaleja nolla kaikissa miesten jalkapallon arvokisoissa. Tästä on hyvä jatkaa.

Aurinkoista kesää Etelärannasta!

 

 

 

 

 

Markku Uitto
toimitusjohtaja, Teknisen Kaupan Liitto
  • Koulutuskalenteri
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus