Digin ja kohtaamisten polttopisteessä

Julkaistu 11.9.2016 | Anni Vepsäläinen

Oletko tullut ajatelleeksi, että messut ovat maailman vanhin sosiaalinen media?

Aikojen alussa kavuttiin kirkonmäelle ja päivitettiin kokonaisten kyläkuntien statukset  livenä. Siinä sivussa ruvettiin kuulumisten ohella vaihtamaan tavaroita, ja niin oli kohtaamismedia nimeltä messut keksitty.

Nykyisin ei paljon muusta puhuta kuin digitaalisuudesta. Meiltä messulaisilta kysytään usein, mihin messuja tarvitaan, kun kauppaa käydään verkossa ja AR-teknologia tuo elämykset kotisohvalle asti? Kapuaako kukaan enää kirkonmäelle?

Muun muassa Mainonnan Neuvottelukunnan mediabarometri todistaa, että kapuaa. Juuri tapahtumat ovat digin rinnalla selviytyneet kaiken mediamyllerryksen keskellä voittajina. Tapahtumiin uskotaan, niitä halutaan ja niihin myös satsataan.

Messut ovat samanhenkisten sukulaissielujen heimotapaaminen. Loistava esimerkki tästä ovat vuotuiset Teknisen Kaupan Liiton kanssa järjestetyt MP-messumme. Tuskin mikään inspiroi meitä motoristeja talvisaikaan samalla voimalla kuin se energia, joka syntyy, kun 60 000 intohimoista moottoripyöräharrastajaa kokoontuu yhteen. Missä muualla tämän edes voisi kokea?

Messukeskuksen visioon kuuluu, että digi ja kohtaamiset sulautuvat tapahtumissa saumattomasti yhteen. Olemme tuoneet digitaalisuuden mukaan messukokemukseen rakentamalla ripeästi uusia digipalveluja. Asiakaskokemusta avartavat nyt mobiiliapplikaatio, täysin uudistunut verkkopalvelu ja uusi mobiiliajan asiointikanava B2B-asiakkaillemme.  Yhä useampi ostaa messulippunsa verkkokaupasta, ja somessakin palvelemme sulavasti. Juuri nyt kehitämme uuden sukupolven messupalveluja yhdessä start up -yritysten kanssa #messuhackin innoittamana. Pian valmistaudumme tuomaan messukokemukseen jotakin suomalaisessa tapahtuma-avaruudessa ennennäkemätöntä.

Digitaipaleemme on silti vasta kiihdytysvaiheessa. Digitaalisuus rikastaa tulevaisuudessa tapahtumia tavoin, joita emme vielä osaa edes kuvitella. Väitän silti, ettei kohtaaminen bittiavaruudessa koskaan voi korvata kohtaamista elävässä elämässä.

Oikeastaan kyse on silkasta biologiasta. Ihminen tarvitsee vertaisiaan ja luottaa verkostoihinsa. Kaupanteko vaatii aina jonkinasteista luottamusta, ja luottamuksen synnyttämisessä henkilökohtaista kontaktia ei voita mikään. Vain oikeissa kohtaamisissa olemme läsnä kaikilla aisteillamme. Kohtaamiset synnyttävät tunteita, ja siksi niiden muistijälki porautuu syvälle ihon alle.

 

Anni Vepsäläinen
Motoristi vuodesta 1984, DI, Messukeskuksen toimitusjohtaja
  • Hallitusohjelmatavoitteet
  • Markkinakatsaus